Blog

De kruisbestuiving van Experience Marketing en Destination Marketing

Destination Marketing

Maart 2023

Beleving is al jaren een modewoord. Trending. Ieder merk moet inzetten op beleving. Hoewel dat natuurlijk niet opgaat voor ieder bedrijf. Voor een consumentenmerk als St.Bernardus is het absoluut wel interessant. Want voor een dergelijk authentiek kwaliteitsbier heb je wel een mooi kader om events aan op te hangen.

Veel merken concurreren elkaar dood om de grootste of mooiste stand te hebben op beurs X of Y of om de meest prestigieuze sponsordeal binnen te halen met een sportclub, sportevenement, film of serie. Vaak is dat voor die merken een goede beslissing omdat daar dan een grote visibiliteit tegenover staat maar evenzeer is de kans bestaande dat het uiteindelijk weinig return in awareness of verkoop genereert. Het is vaak een sprong in het duister. 

Brouwerij St.Bernardus heeft zich de afgelopen jaren verder ontwikkeld en geprofileerd als een destination. Doe je een uitstap of weekendje naar de Westhoek? De kans is groot dat je op één of andere manier de brouwerij een bezoekje brengt: hapje of drankje in rooftopbar Bar Bernard, een overnachting in Guesthouse Brouwershuis of een ontspannende fietstocht door het glooiende landschap, enz. Met andere woorden, het toeristisch profiel van de brouwerij maakt inherent deel uit van het DNA van het merk.

De vraagstelling “Hoe kan je de destination” nog meer in de kijker plaatsen koppelde ik aan het aspect beleving. In de plaats van op locatie een beleving op poten te zetten of een alliantie aan te gaan i.h.k.v. een sponsordeal, zoals hierboven beschreven, vroeg ik mij af welke impact de ontwikkeling van een heuse eventbeleving on-site kon hebben op de bekendheid van de destination.

Het resulteerde in een reeks evenementen die plaatsvonden gedurende één maand, onder de noemer WANATOU. Waar naar toe, Watou, you get the picture hé. Een mix van evenementen die mikken op verschillende doelgroepen en generaties, met thema’s als muziek, populaire cultuur, food & drinks, hospitality, enz.

Samen met het fantastische eventteam van de brouwerij realiseerden we netjes afgewerkte events die qua kwaliteit op hetzelfde niveau staan als de wereldvermaarde bieren. Voor de consument en bezoeker was het een nieuw soort touchpoint van het merk, het event versterkt op die manier terug de beleving rond het merk.

We verwelkomden gedurende die maand een kleine 3000 bezoekers, van 18 jaar tot 78 jaar. De demografie van de St.Bernardus consumenten is nu eenmaal heel breed. Deze tickethouders kwamen uit alle Vlaamse provincies. De podcasts van Nerdland en Welcome To The AA leiden nog een tweede leven op het www en klokken op de dag van het schrijven van dit blogartikel af op ruim 200 000 luisterbeurten. Niet slecht voor native advertising die uiteindelijk geen fancysponsordeal is. En oh ja, de try-out en repetitie van Zwangere Guy & Lander Gyselinck werd gecapteerd voor de met een Ensor bekroonde documentaire ‘Stier& Schorpioen’. Je kan de brouwerij en het merk nog steeds spotten in de VRTMax app.

Tot de volgende WANATOU in Watou?

Nerdland Podcast Live

Affiche WANATOU 2022