Blog

Het verhaal van Danny & Rosette

Eventmarketing

April 2020

Straattheater maakt al jaren deel uit van het DNA van Festival Dranouter. Het straattheater duo Kartje Kilo maakt eveneens al jaren deel uit van de line-up van datzelfde festival. Ze vieren dit jaar trouwens hun 15de verjaardag in die hoedanigheid, proficiat Wouter en Johan! Het festivalpubliek in Dranouter is dus reeds jaren vertrouwd met de fratsen van Kartje Kilo. De meute opvrolijken is dan ook hun core business. In de loop der jaren is de samenwerking met de organisatoren gegroeid en werden concepten op maat ontwikkeld. Toen ik aan boord kwam als marketeer van het event was het toen het eerste jaar van hun Danny & Rosette act en dat kreeg heel veel aandacht, zowel op het terrein als in de pers (het stuk in het VRT journaal startte met maar liefst een halve minuut aandacht voor de twee sympathieke Ieperlingen). Dat zette me aan het denken en deed me beseffen dat er heel wat (onbenut) potentieel aanwezig was om dit verhaal breder te trekken en er als event ook veel return on investment uit te halen.

Wat als we Danny & Rosette proberen uit te spelen in de (digital) storytelling van het festival? Dus zowel online als offline? Wat als we zelf verhaallijnen gaan ontwikkelen als event zodoende meer top of mind te blijven doorheen het volledige jaar? Wat als we topics tastbaar en bevattelijk kunnen maken bij monde van Danny & Rosette? Dan zijn de mogelijkheden eindeloos en de gains niet op één hand te tellen. En zo geschiedde. Met een 3-tal filmpjes in aanloop naar het festival editie 2017 konden we op die manier reeds een storyline opbouwen voor het event plaatsvond en de bezoekers op voorhand prikkelen. De insteek was om Danny & Rosette te brengen als vijanden van het festival, in een lekker herkenbare burenruzie situatie waarbij er wat gebakkeleid wordt over een stuk grond, de lochtink (= West-Vlaams voor moestuin) waarvan sprake. Het eerste filmpje eindigde zelfs met de boodschap dat het festival misschien niet kon doorgaan dat jaar omwille van de bewuste ruzie, wisten we toen veel dat x-aantal jaar later die vrees niet langer fictie zou zijn…

Op een korte tijd werd duidelijk dat de gekozen strategie om Danny & Rosette in de markt te zetten als de verpersoonlijking van het festival een gouden zet was. Hun filmpjes werden massaal bekeken, hun act op het festival was een grandioos succes. Het publiek smulde ervan. Na de editie van 2017 werd een verzoening gecreëerd tussen de festivalorganisatie en Danny & Rosette (i.h.k.v. een fundraising voor Music For Life) en vanaf dan lag de weg open om hen als typetjes in te zetten om content en communicatielijnen vanuit het festival op een persoonlijke én vooral ludieke manier aan de man te brengen.

De scenario's voor de filmpjes hieronder werden telkens geschreven samen met Kartje Kilo en Gerdy Vandermeersch stond in voor camera & montage.