Content is belangrijk. Heel belangrijk. Maar om het begrip content marketing ten volle te begrijpen leg ik graag het verschil uit tussen inbound & outbound marketing.
Outbound marketing staat voor de ‘oude manier’ of ‘het traditionele’ principe van marketing & promotie maken, namelijk adverteren via (grotendeels) offline kanalen zoals bijvoorbeeld flyers, affiches, publicaties, folders, gedrukte advertenties in kranten of magazines maar ook radio & tv spots horen daarbij.
In marketingtermen wordt hier gesproken van het PUSH principe. Het bedrijf of product in kwestie verspreidt een boodschap op een brede schaal in de hoop de juiste doelgroep of zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Wanneer je bijvoorbeeld adverteert in een krant of magazine krijg je op voorhand wel een idee van on- en offline impressies of het beloofde bereik van het medium maar het blijft over het algemeen moeilijk om de resultaten van jouw campagne te meten. En toch blijven nog steeds veel bedrijven het merendeel van hun marketingbudget in outbound marketing investeren. Is het daarom slecht? Neen.
Er is geen onderscheid meer tussen een online klant en een offline klant.
Inbound marketing vertrekt daarentegen vanuit het idee om de potentiële klant iets bij te leren. Deze marketingstrategie verschilt in die zin van outbound marketing omdat jouw ontvanger reeds geïnteresseerd is in jouw bedrijf, product of dienst. In marketingtermen wordt gesproken over het PULL principe. Het is een duurzame strategie waar gestage, organische groei centraal staat. Vandaar dat inbound marketing en content marketing vaak in dezelfde adem genoemd worden.
Content marketing is erop gericht om boodschappen over te brengen naar de klant, waarbij jouw owned media (website, social media,e-nieuwsbrief, enz.) een belangrijke rol spelen. Die informatie en creatieve content zijn drivers om meer bezoekers naar jouw website of event te krijgen, of meer klanten te vinden voor jouw product of dienst. De content waarvan sprake kan verschillende vormen aannemen: tekst, fotografie, video, enz. Het is een strategie waarbij de focus op lange termijn ligt. Want het inzetten op dit soort relevante content zal ervoor zorgen dat je een paar vliegen in een klap slaat:
Het is met andere woorden een manier van marketing die minder intrusive (opdringerig) overkomt in vergelijking met outbound marketing.
Digitaal is het nieuwe normaal. Het is voor merken en bedrijven dan ook een hele uitdaging om de merkwaarden zowel online als offline met elkaar te verbinden en ervoor te zorgen dat ze in balans zijn. De online merkbeleving beïnvloedt de offline merkbeleving en vice versa. Het vertalen van het DNA, de merkwaarden van jouw bedrijf of product naar een aantrekkelijk en persoonlijk verhaal wordt ook wel storytelling genoemd. Verhalen zijn van alle tijden en overschrijden culturen en generaties. Storytelling kan je zowat in iedere context inzetten en zorgt ervoor dat zelfs de moeilijkste boodschap kan worden omgezet tot een stuk persoonlijke en relevante content.
Give the people something they can relate to.
Content marketing: je maakt bewust de keuze om te investeren in kwaliteit en daar op lange termijn de vruchten van te plukken. In the end gaat het over het ontwikkelen van een reputatie en het opbouwen van een vertrouwensband met de (potentiële) klant.
Een goede campagne combineert elementen uit zowel de inbound als outbound marketingstrategie.
Kortom, kan je op één van onderstaande vragen antwoorden met 'ja', dan ben ik misschien wel jouw man: