Het draait allemaal om beleving. Merken zijn zich er meer dan ooit van bewust dat het medium ‘event’ een perfecte tool is om een fantastische merkidentificatie te bewerkstelligen. Vandaar dat bedrijven er bijvoorbeeld alles aan doen om elkaar op beurzen te overbluffen met de meest tot de verbeelding sprekende standen. Vandaar dat op publieke evenementen geld noch inzet van personeel wordt bespaard om indrukwekkende decors of experiences te ontwikkelen.
De tendens in de opkomst van evenementen met een specifiek of afgebakend (bezoekers)profiel is onomkeerbaar. Merken zien dat graag gebeuren want zo kunnen ze een stapje verder gaan dan de reguliere sponsoring van event X of Y. Zo kan een bepaald product, die mikt op het bereiken van een bepaalde doelgroep, ook effectief die gewenste doelgroep bereiken. De relatie tussen de bezoeker en het merk in kwestie wordt zo unieker en de samenwerking tussen organisator en ‘sponsor’ kan je vergelijken met het maken van een kostuum op maat. Er wordt een traject ontwikkeld in onderling overleg waarbij beide partijen een win-win situatie voor ogen hebben. De ‘sponsor’ ziet het evenement als een verpersoonlijking van hun merk, als een nieuwe touchpoint om hun merk 1-op-1 in de markt te zetten en koopt op die manier als het ware awareness van de bezoeker. Dat gebeurt dus al lang niet meer via de klassieke sponsorpakketten.
“Er wordt trouwens eerder gesproken over partners dan sponsors.”
Daar waar traditionele reclamecampagnes (outbound) voor een merk of een bedrijf als intrusive kunnen overkomen, is een evenement iets waar de klant zelf spontaan aan participeert. Merken kunnen zelf een evenement op poten zetten of hun karretje koppelen aan een reeds bestaand evenement. Wanneer een merk of een bedrijf zelf het initiatief neemt om een evenement uit de grond te stampen, om zo hun doelgroep zo goed mogelijk te betrekken, dan wordt vaak gesproken over een brand experience. Ondertussen telt Vlaanderen al heel wat fantastische event agency’s die hun core business gemaakt hebben van het ontwikkelen van zo’n zintuig prikkelende merkbelevingen. Een event wordt op deze manier dus een echte accelerator in het verkoopverhaal van het merk in kwestie.
Raise awareness
Bij event- en experience marketing gebeurt het verhogen van de aandacht voor het merk op een cross mediale manier. Zoals reeds aangehaald bij content marketing & storytelling, is er geen onderscheid meer tussen een online en offline klant. Daarom moet je mikken op het bereiken van de klant via verschillende touchpoints, zowel dus tijdens het realtime event als tijdens het online event (dat zich afspeelt voor, tijdens en na het realtime event). Investeren in een goed uitgekiende strategie is dus belangrijk!
Event om het event zelf
Natuurlijk kan je ook perfect een event organiseren om het event zelf. Waarbij het event in principe ook een merk op zich kan zijn als het goed uitgebouwd en beheerd wordt. Dit soort events zijn dan weer interessant voor merken die een bepaalde doelgroep willen aanspreken… je begrijpt het ondertussen wel zeker ;-) ?
Kortom, kan je op één van onderstaande vragen antwoorden met 'ja', dan ben ik misschien wel jouw man: