Jouw merk, bedrijf, product, dienst of event in de markt zetten zonder dat je aanwezig bent op sociale media? Dat is ondenkbaar geworden. Sociale media zijn het medium bij uitstek om jouw content & storytelling in de kijker te zetten, kortom onmisbaar in jouw digital marketing strategie.

Die strategie vertrekt vanuit het idee dat er nagedacht en bepaald wordt:

  • Welke boodschap je wil vertellen
  • Aan wie je jouw boodschap wil vertellen = doelgroep
  • Wanneer je jouw boodschap wil vertellen
  • Waar jouw doelgroep zich bevindt
  • Welke tools, kanalen & middelen je wil inzetten
  • Welk resultaat je voor ogen hebt = doelstellingen
  • Wanneer je evaluatie en optimalisatie inplant

Wat werkt er contentwise wel en wat werkt er niet? Dat is afhankelijk van case tot case.

Het is natuurlijk wel zo dat:

  • Een sprekend beeld een grotere aantrekking uitoefent dan een lap tekst
  • Video en videomarketing een steeds belangrijkere rol speelt
Mik steeds op een goede mix van tekst, fotografie en video.

Facebook & Instagram Advertenties

De Facebook pixel. Die moet je hebben. Deze pixel kan je installeren op jouw website en onthoudt zo alle bezoekers die jouw website bezocht hebben. Via Facebook advertentiebeheer kan je zo opvolgen wie op welke pagina’s van jouw website zoekt naar content of een bepaalde actie (aankoop van een artikel, invullen van een formulier, enz.) wil uitvoeren.

Via één of meerdere campagnes kan je deze mensen via jouw Facebook en/of Instagram pagina gaan remarketen en een boodschap op maat laten zien. Je kan deze geïnteresseerde mensen groeperen tot een aangepaste doelgroep. Indien je reeds over een aantal aangepaste doelgroepen beschikt kan je ook overgaan tot het aanmaken van vergelijkbare doelgroepen, waarbij je nieuwe mensen (die nog geen interesse hebben getoond) kan aanspreken die vergelijkbaar zijn met je reeds bestaande klanten. Moet je over een Facebook pixel beschikken om Facebook & Instagram advertenties te doen? Neen. Het kan ook zonder. Maar het is absoluut een grote meerwaarde!

Het runnen van deze social media advertenties kan een mooie aanvulling zijn op het organisch bereik van jouw content.

Waarom is het zo’n sterke tool?

  • Je kan content pushen bij een geïnteresseerde doelgroep, die je bovendien ook nog eens kan verfijnen op woonplaats, leeftijd, geslacht, taal, interesses, enz.
  • Je kiest zelf de plaatsingen (Facebook, Instagram, Messenger, Stories, mobile, desktop, enz) en de vorm (één afbeelding, carrousel van afbeeldingen, video, diavoorstelling, enz.) van jouw advertentie
  • Je bouwt verder aan jouw imago, naamsbekendheid & profilering
  • Je bouwt op een strategische & gebudgetteerde manier jouw aantal volgers en jouw bereik uit
  • Jouw ROI (return on investment) ligt laag i.v.g. met een klassieke outbound campagne

Ook op LinkedIn kan je gerichte advertenties runnen. En Google Ads niet te vergeten natuurlijk!

Conversation Management

De komst van het internet en sociale media is een zegen. Nooit eerder was het zo gemakkelijk om als zaakvoerder, bedrijf of organisator te volgen wat er online gezegd wordt over jouw product, dienst of event. Zo krijg je inzicht in wat er leeft bij jouw klanten en publiek. Bovendien kan je die feedback terug gaan inzetten om zo verder te bouwen aan een business die beantwoordt aan de noden & behoeften van jouw ontvanger. Met andere woorden, wat anderen zeggen over jouw merk of business is eigenlijk belangrijker geworden dan wat je zelf verkondigt. In marketingtermen wordt er gesproken over conversation management. Luisteren, analyseren, faciliteren en gepast reageren is dus heel belangrijk geworden in de zogenaamde conversatiefilosofie. Het voeren van deze 1-op-1 dialoog met jouw klant is heel fragiel en kan jouw business maken of kraken. Ga dus niet ondoordacht te werk! Marketing is meer dan ooit een wisselwerking tussen merkidentificatie, conversaties en data driven online advertenties.

Kortom, kan je op één van onderstaande vragen antwoorden met 'ja', dan ben ik misschien wel jouw man:

  • Ben je op zoek naar inspiratie om jouw social media kanalen te voorzien van interessante content?
  • Twijfel je welke social media kanalen je moet inzetten om bepaalde content te brengen?
  • Zoek je hulp om samen een contentkalender op te stellen?
  • Zie je het bos niet meer door de bomen en wens je een social media strategie op poten te zetten?
  • Wens je een creatief concept uit te werken voor één van jouw social media kanalen?
  • Zou je graag aan de slag gaan met social media advertenties, maar je weet niet hoe eraan te beginnen?
  • Heb je nood aan wat social media coaching zodat je zelf wat sterker in je schoenen staat?