Jouw merk, bedrijf, product, dienst of event in de markt zetten zonder dat je aanwezig bent op sociale media? Dat is ondenkbaar geworden. Sociale media zijn het medium bij uitstek om jouw content & storytelling in de kijker te zetten, kortom onmisbaar in jouw digital marketing strategie.
Die strategie vertrekt vanuit het idee dat er nagedacht en bepaald wordt:
Wat werkt er contentwise wel en wat werkt er niet? Dat is afhankelijk van case tot case.
Het is natuurlijk wel zo dat:
Mik steeds op een goede mix van tekst, fotografie en video.
De Facebook pixel. Die moet je hebben. Deze pixel kan je installeren op jouw website en onthoudt zo alle bezoekers die jouw website bezocht hebben. Via Facebook advertentiebeheer kan je zo opvolgen wie op welke pagina’s van jouw website zoekt naar content of een bepaalde actie (aankoop van een artikel, invullen van een formulier, enz.) wil uitvoeren.
Via één of meerdere campagnes kan je deze mensen via jouw Facebook en/of Instagram pagina gaan remarketen en een boodschap op maat laten zien. Je kan deze geïnteresseerde mensen groeperen tot een aangepaste doelgroep. Indien je reeds over een aantal aangepaste doelgroepen beschikt kan je ook overgaan tot het aanmaken van vergelijkbare doelgroepen, waarbij je nieuwe mensen (die nog geen interesse hebben getoond) kan aanspreken die vergelijkbaar zijn met je reeds bestaande klanten. Moet je over een Facebook pixel beschikken om Facebook & Instagram advertenties te doen? Neen. Het kan ook zonder. Maar het is absoluut een grote meerwaarde!
Het runnen van deze social media advertenties kan een mooie aanvulling zijn op het organisch bereik van jouw content.
Waarom is het zo’n sterke tool?
Ook op LinkedIn kan je gerichte advertenties runnen. En Google Ads niet te vergeten natuurlijk!
De komst van het internet en sociale media is een zegen. Nooit eerder was het zo gemakkelijk om als zaakvoerder, bedrijf of organisator te volgen wat er online gezegd wordt over jouw product, dienst of event. Zo krijg je inzicht in wat er leeft bij jouw klanten en publiek. Bovendien kan je die feedback terug gaan inzetten om zo verder te bouwen aan een business die beantwoordt aan de noden & behoeften van jouw ontvanger. Met andere woorden, wat anderen zeggen over jouw merk of business is eigenlijk belangrijker geworden dan wat je zelf verkondigt. In marketingtermen wordt er gesproken over conversation management. Luisteren, analyseren, faciliteren en gepast reageren is dus heel belangrijk geworden in de zogenaamde conversatiefilosofie. Het voeren van deze 1-op-1 dialoog met jouw klant is heel fragiel en kan jouw business maken of kraken. Ga dus niet ondoordacht te werk! Marketing is meer dan ooit een wisselwerking tussen merkidentificatie, conversaties en data driven online advertenties.
Kortom, kan je op één van onderstaande vragen antwoorden met 'ja', dan ben ik misschien wel jouw man: