Maak je in jouw digital marketing strategie reeds gebruik van content marketing? Proficiat, dan heb je alvast een voetje voor op de concurrentie! Hoe dan ook, je hebt een stevige strategie nodig op basis van jouw noden & behoeften. Op welke zaken kan je (nog) inzetten om jouw boodschap bij een breder of specifiek publiek te krijgen?
Dit is de verzameling van alle acties die ondernomen worden om jouw website beter te laten scoren in de organische zoekresultaten van Google. Voor de ontwikkeling van jouw SEO betaal je dus geen geld aan Google, je investeert er natuurlijk wel tijd & geld in met het oog op resultaat op lange termijn.
SEO kan je grofweg opdelen in een technisch gegeven en een iets creatiever gegeven. Onder deze technische aspecten vallen bijvoorbeeld:
Onder het creatief deel kan je bijvoorbeeld volgende acties vinden:
Het verschil tussen een marketing strategie en een digital marketing strategie is heel klein geworden. Hoe belangrijker de digitale kanalen & tools worden, hoe meer 'reguliere' marketing muteert naar digital marketing.
Wanneer je inzet op SEA betaal je aan Google een bepaald bedrag om jouw content te pushen in de zoekresultaten. SEA is in tegenstelling tot SEO dus niet gratis. Waar SEO mikt op een langetermijneffect is SEA heel korte termijngericht en ben je verzekerd van een directe impact. Je kan bovendien jouw boodschap perfect targetten op een doelgroep, die afgesteld wordt aan de hand van een aantal criteria.
Moet je kiezen tussen SEO en SEA? Neen, absoluut niet. Beide strategieën kunnen elkaar ook versterken.
De teksten die je produceert in functie van jouw website kan je natuurlijk hergebruiken voor andere doeleinden, bijvoorbeeld voor social media posts of e-mailmarketing. E-mailmarketing is een belangrijke pijler in jouw digital marketing verhaal omdat je hier 1-op-1 communiceert met iemand die reeds interesse heeft getoond in jouw product of dienst. Het is met andere woorden een perfecte tool om een vertrouwensrelatie op te bouwen met de ontvanger.
Het versturen van e-nieuwsbrieven is nog steeds heel relevant.
Dankzij de komst van het internet en online marketing is het enerzijds gemakkelijker om de resultaten van jouw campagne te meten (i.v.g. met een outbound campagne) en anderzijds is het verzamelen van data heel belangrijk geworden. Want bij alle kliks, likes, registraties, bestellingen, enz. laten mensen een spoor achter van hun aanwezigheid, in sommige gevallen worden die ‘cookies’ genoemd. Wel, die data geven een goed inzicht in wie jouw doelgroep is en hoe ze zich gedragen.
Enkele voorbeelden:
Data? Dat is de goudmijn voor jouw business.
Kortom, kan je op één van onderstaande vragen antwoorden met 'ja', dan ben ik misschien wel jouw man: