Maak je in jouw digital marketing strategie reeds gebruik van content marketing? Proficiat, dan heb je alvast een voetje voor op de concurrentie! Hoe dan ook, je hebt een stevige strategie nodig op basis van jouw noden & behoeften. Op welke zaken kan je (nog) inzetten om jouw boodschap bij een breder of specifiek publiek te krijgen?

SEO of Search Engine Optimalisation

Dit is de verzameling van alle acties die ondernomen worden om jouw website beter te laten scoren in de organische zoekresultaten van Google. Voor de ontwikkeling van jouw SEO betaal je dus geen geld aan Google, je investeert er natuurlijk wel tijd & geld in met het oog op resultaat op lange termijn.

SEO kan je grofweg opdelen in een technisch gegeven en een iets creatiever gegeven. Onder deze technische aspecten vallen bijvoorbeeld:

  • Het gebruik van tref/zoekwoorden
  • Het toekennen van alt-tags aan afbeeldingen
  • De lengte van de url’s van jouw pagina’s, hou die kort en helder
  • Het gebruik van meta-titels en meta-beschrijvingen voor webpagina’s
  • Het responsive maken van jouw website

Onder het creatief deel kan je bijvoorbeeld volgende acties vinden:

  • Optimaliseer jouw website door het bouwen van een heldere structuur. Die structuur of inhoudstafel wordt ook wel een sitemap genoemd en is heel belangrijk voor de indexering van jouw webpagina's
  • Copywriting: durf investeren in het schrijven van goede teksten die bovendien goed gestructureerd worden d.m.v. hoofdtitels (heading tags) én waarbij een goed evenwicht is tussen tekst en beeld. Algemene communicatie tip: probeer altijd een beeld te gebruiken dat de specifieke boodschap ondersteunt
Het verschil tussen een marketing strategie en een digital marketing strategie is heel klein geworden. Hoe belangrijker de digitale kanalen & tools worden, hoe meer 'reguliere' marketing muteert naar digital marketing. 

SEA of Search Engine Advertising

Wanneer je inzet op SEA betaal je aan Google een bepaald bedrag om jouw content te pushen in de zoekresultaten. SEA is in tegenstelling tot SEO dus niet gratis. Waar SEO mikt op een langetermijneffect is SEA heel korte termijngericht en ben je verzekerd van een directe impact. Je kan bovendien jouw boodschap perfect targetten op een doelgroep, die afgesteld wordt aan de hand van een aantal criteria.

Moet je kiezen tussen SEO en SEA? Neen, absoluut niet. Beide strategieën kunnen elkaar ook versterken.

Copywriting & e-mailmarketing

De teksten die je produceert in functie van jouw website kan je natuurlijk hergebruiken voor andere doeleinden, bijvoorbeeld voor social media posts of e-mailmarketing. E-mailmarketing is een belangrijke pijler in jouw digital marketing verhaal omdat je hier 1-op-1 communiceert met iemand die reeds interesse heeft getoond in jouw product of dienst. Het is met andere woorden een perfecte tool om een vertrouwensrelatie op te bouwen met de ontvanger.

Het versturen van e-nieuwsbrieven is nog steeds heel relevant. 

Opbouwen van data

Dankzij de komst van het internet en online marketing is het enerzijds gemakkelijker om de resultaten van jouw campagne te meten (i.v.g. met een outbound campagne) en anderzijds is het verzamelen van data heel belangrijk geworden. Want bij alle kliks, likes, registraties, bestellingen, enz. laten mensen een spoor achter van hun aanwezigheid, in sommige gevallen worden die ‘cookies’ genoemd. Wel, die data geven een goed inzicht in wie jouw doelgroep is en hoe ze zich gedragen.

Enkele voorbeelden:

  • Dankzij Google Analytics kan je zien hoe en waarom mensen op jouw website terecht komen en kan je die informatie terug gaan inzetten in functie van jouw SEA campagne of voor de optimalisatie van jouw website in functie van SEO
  • Dankzij de slimme technologie van Google kan je boodschappen targeten op een doelgroep die reeds interesse toonde in één van jouw producten en kan je ze opnieuw benaderen indien ze nog geen specifieke actie hadden ondernomen, dit heet retargeting in marketingtermen
  • Dankzij de slimme technologie van Facebook kan je via jouw Facebook & Instagram pagina ook boodschappen versturen naar mensen die reeds interesse toonden in een bepaald product of een bepaalde pagina op jouw website. Deze social media retargeting techniek is best wel vernuftig en levert een grote ROI (return on investment) op. Voor meer uitleg, zie ook Social Media Marketing & Advertising
  • Verkoop je reeds zaken online? Of heb je reeds een of verschillende excel sheets met data van jouw klanten? Optimaliseer ze zoveel als mogelijk, want ze zijn van goudwaarde als je jouw klant zo persoonlijk mogelijk wil aanspreken. Het is niets voor niets dat ‘werken aan de klantbeleving’, ‘customer centricity’ of ‘het centraal stellen van de klant’ zo pertinent geworden zijn als je meer engagement wil bereiken met jouw klant
Data? Dat is de goudmijn voor jouw business.

Kortom, kan je op één van onderstaande vragen antwoorden met 'ja', dan ben ik misschien wel jouw man:

  • Wens je de naamsbekendheid van jouw event, bedrijf of dienst te vergroten?
  • Kan je hulp en advies gebruiken voor de algemene communicatie van jouw bedrijf?
  • Wil je graag jouw klanten op regelmatige basis op de hoogte houden met een nieuwsbrief?
  • Wens je jouw hotel of vakantieverblijf meer online te profileren?
  • Wens je jouw zaak meer ‘vindbaar’ te maken online?
  • Ontbreekt het je aan tijd om een goede tekst te schrijven voor jouw website of bedrijfsbrochure?